9 maj 2006

Yaaawn

Det absolut värsta med sommaren är att jag blir så fruktansvärt trött. som idag - jag hade varit ute i solen hela dagen, kommer hem vid 17, lägger mig en stund på soffan & somnar. & vaknar... 20.30! WHATS UP WITH THAT?! :|


i perioder kan jag sova omänskligt länge, 8 timmar på natten & sedan somna mitt på dagen utan problem i timtal. det är helt vidrigt, för man vaknar & känner sig fysiskt & mentalt överkörd av en truck & man vill bara dö. eller möjligen somna om igen. jag har nu, efter att sömndrucken misslyckats att ens koka en kopp kaffe, tröttnat (haha) & tagit till det bästa vapnet - GOOGLE! :D
sökord: trötthet vitaminer sommar. mina första svar:

• "Din trötthet kan bero på njursvikt"
• "Precis som hos människor kan trötthet hos hästar (!) ha många olika orsaker. Det kan vara följden av en virusinfektion som inte läkt ut ordentligt, det kan vara s k kastad kvarka, matsmältningsproblem, brist på vitaminer och mineraler etc. Orsaken kan också vara psykisk, exempelvis stress, vantrivsel eller saknad efter en kompis."
• "Blodbrist är en vanlig orsak till trötthet"
• "Några sjukdomar märker man kanske inte så mycket av utöver själva tröttheten. Några av dem är: Körtelfeber, Borrelia, HIV"

google-lösningar mot trötthet:
• "Det du själv kan göra omedelbart för att avhjälpa din trötthet är först och främst att leva hälsosamt, äta rätt, motionera och sova tillräckligt. Vitaminer och mineraler behövs för många processer i din kropp och det är inte svårt att täcka sitt dagsbehov om man äter en ordentlig, allsidig och inte för fet kost som motsvarar de vanligaste kostråden"
• "Det kanske låter konstigt, men man kan faktiskt känna sig trött om man rör sig för lite"
• "Är du trött eller nere? Då kan ett tillskott av NADH hjälpa. Naturpreparatet, som nu lanseras i Sverige, ger mer ork och energi - Björn fick mer kraft!"
• "B-vitaminer hjälper mot trötthet och minnessvikt"
• "Ta prover på t ex vitamin o mineralbalansen hos Dig hos Din husläkare och utifrån det kanske få lite mer vägledning. Trötthet kan ha väldigt många orsaker. Dricker du tillräckligt mycket vatten t ex? Även vätskebrist kan orsaka trötthet"

Gäsp.
så länge det inte är HIV eller borrelia så är jag nöjd. :/ men jag fattar fortfarande inte - jag dricker vitamintillskott, massor med vatten & äter fan nyttigare än ngnsin i mitt liv. DET ÄR INTE RÄTTVIST. jag tror allt är solens fel. jag är inte van vid den, den smyger sig på & chockar mig! jag kommer sluta såhär!

3 kommentarer:

Anna Nio sa...

DU SAKNAR MIG, DU HAR BORRELIA, HAHA! Nä, jag är jämt trött, året om, jag vet inte heller varför. Kan ju vara tusen saker, och alla råd man får är jämt de råd man hört hundratusen gånger och redan provat. Jag blir helt fientlig när folk säger "Jamen prova med fasta tider/motion/inte äta socker/etc", som att jag inte redan visste det, eller? :P
Men förmodligen sover du för mycket, vilket gör dig tröttare, ja. Har dock ingen aning om hur man tar reda på hur länge som är rätt sovtid för en själv, det skulle jag också vilja veta.

andrea sa...

men det är ju så jävla orättvist. jag hade en pigg period, i typ januari/februari, där jag vaknade UTVILAD & VILLE gå upp. :O sen gick det över. nu kan jag somna om hur länge som helst på morgonen om jag får chansen.

bonnieto-elin tipsade också om det där med att sova för mkt. det stämmer säkert. men sovar man bara en timma för ltie så är jag SKITRÖTT hela dagen, ahr ont i ryggen & vill bara hem å sova. sover jag en timme för mkt så är man helt såsig & sleepy hela dagen. som du säger - kan man inte ta reda på vad som är rätt sovtid exakt? hade varit prima. :/

Anna Nio sa...

Säg till om du får veta nånt sätt att kolla upp det, I'm fuckin' dying to know! :(