4 dec. 2012

Concutere commotio

Ligger hemma med hjärnskakning. Vad kul. Minus 12 grader & nersnöad istrappa är en dålig kombination ihop med halkiga kängor & öl innanför västen. Så dålig att man slår i bakhuvudet, blir medvetslös & får åka ambulangs till SÖS. Nu är jag sjukskriven på doktorns uppmaning. Hjärnskakning = lindrig hjärnskada. Hah. Tänka sig. Så nu är jag sjukskriven i iaf 3 dagar, hoppas på snabb återhämtning. 

Började bra med lockigt hår & bla Ida på besök!
Slutade mindre snyggt på SÖS. Snöskit!

Eftersom jag aldrig haft hjärnskakning förut var jag inte alls beredd på att det förutom legendariskt huvudvärk oxå skulle innebära vardaglig problematik. Såtillvida man inte dyrkar självplågeri bör följande undvikas:

» TITTA PÅ ENGELSKA ANTIKRUNDAN: Visar sig snart att vara omöjligt att läsa undertext samtidigt som man ska se på föremål/hänga med i8 någon form av handling. Koncentrationsförmågan är något rubbad & huvudvärken leder direkt till avancerad livströtthet.

» SOVA SOM MAN VILL: Eftersom större delen av bakhuvudet är en en pulserande alienknöl av ajaj så går inte det. Mjuka kuddar & liggsår på friska delen av huvudet är att vänta.

» LÄSA BOK: håller i ca 10-15 rader, sen känner man sig skamligt överansträngd, hjärnan drar ihop sig till ett russin & huvudet börjar mola.

» SLÖSURFA/GLO PÅ DATASKÄRM: sömnig, ont i huvudet, orkar inte, livströttma, somnar. Teveskärm & mobilen går bättre, inte lika starkt elakt sken?

» NJUTA AV SOLIG VINTERDAG: AJ, ljusa miljöer är inte coolt med brainshake. Wear shades eller dra ner gardinen.

» HÅLLA SIG VAKEN UNDER FILM: glöm.

» SVULLA GOD MAT: kroniskt illamående gör inte ens den läckraste chokladglass särskilt intressant. En trött macka blir bra.

Kvar återstår till ens bestörtning radioskval eller att pojkvännen spelar actionlösa tevespel som man kan försöka hänga med i. Samt att sova bort skiten så fort det bara går, & när man är vaken iallafall fotografera snöskönheten utanför fönstret. Trots att det var snöjävlet som gav mig hjärnskaket:




Det är iallafall en jävla tur att jag har en grabb som både är världens bästa kock & akutläkare, så min sjukvistelse är ändå under omständigheterna rätt goda :) 

1 kommentar:

Anonym sa...

wonderful blog and girl!