12 mars 2014

"Bröder skola slåss och bliva varandras bane, barn utav systrar brytamot seden, det är hårt i världen, hordom mycken yxtid, knivtid, kluvnasköldar stormtid, vargtid förrn världen störtar ingen man skall denandre skona"

Jag har jättemycket vänner i Malmö. Halva mina bekantskapskrets bor nästan där, & jag har av någon besynnerlig anledning 4 ex boende i Malmö :D Man kan med andra ord lugnt säga att Malmö ligger mig nära hjärtat.

Det är med bestörtning man får höra om knivattacken av nynazister på Internationella Kvinnodagen. Jag har många vänner som deltog i manifestationerna på dagtid, gick hem glada & lyckliga, vaknar sedan morgonen efter med den vidriga nyheten att människor ligger på intensiven. Vänner i Malmö är jävligt bestörta. Extremt förbannade, förbannade så det gnisslar. Jag tror många är rädda, fast rädda på det samtidigt arga sättet. Malmö har en stolt historia av att slippa många år utan nazister på sina gator, Möllan har liksom alltid varit fredat. & så händer det här - mitt på Möllevångstorget. 

Jag tänkte imorse över frukosten med P1 på radion att nynazismens fula tryne idag inte ens handlar främst om invandrarhat eller judekonspirationer. Det är inte utlandsfödda eller moskéer som är nynazisternas främsta måltavlor längre. Utan du & jag. Helt vanliga svennar. Svennar & deras grundläggande demokratiska idéer...

Som att kvinnor borde ha samma rättigheter som män.
Eller att man ska få älska precis vem man vill.
Att alla människor har ett grundläggande värde.
Att ingen skall tystas, skambeläggas eller motas bort pga hudfärg, religion, kön eller läggning.

Det här är SÅ JÄVLA BASIC! Det är väl varenda sund människas inställning till sin näste? Hur fan kan då medier på fullaste allvar framställa det som hände den 8 mars i Malmö som ett "bråk"?!

Det var inget jävla bråk. Det var en spottloska i ansiktet på alla rättigheter vi i det här samhället kämpat fram senaste hundra åren. Sluta linda in extremhögern med bomull. Bomull skyddar inte mot knivar.




8 kommentarer:

bela sa...

Det kommer att bli ett spännande men också skrämmande valår. Hela den här nazifesten med fascism som välkomstdrink är så himla overklig på nåt sätt. Det är precis som du säger. Nu är det vanliga svennebananer med hjärtat direkt till vänster som råkar ut för de här bestarna. För att vi är ett stort motstånd. Ett krig mellan rött och blått.
Vad som skrämmer mig 2014 är dels det här jävla raskriget men också kriget om kvinnors rättigheter. Det borde inte vara någon skillnad. Hur fan kan det vara det?!
De börjar tappa en del av makten. Samtidigt som de börjar få mer makt än de någonsin haft. Varför detta brinnande hat?
Jag vill lägga mig under en sten & slippa det här men nej, jag tänker gå det här tillmötes och vara en av dem som slåss för det röda laget.

andreadoria sa...

Bela - Jag ser också framemot 2014 med en jävla klump i maggropen. En stilla förhoppning om att "folk måste väl snart ha fått nog?!" samtidigt som man är livrädd för att allt ska fortsätta precis som det gör nu. Det är läskigt :/
Ja, det är verkligen obehagligt att nynazisterna tagit så många steg tillbaka till grottstadiet. Det räcker liksom inte med rasbiologiska dammiga ideer - nu ska vi även stiga tillbaks vad gäller allmänna rättigheter i samhället som vi kämpat fram. Kväs kvinnor, frånskriv homosexuella mänskliga rättigheter, mörda meningsmotståndare. Det är så SJUKT JÄVLA vidrigt :(

Men vi är iaf två som fan i inte ger upp <3 ett hjärta är alltid rött.

Septikemi sa...

Det gör så himla ont i hjärtat att veta att nazister springer omkring och vill göra folk illa i Malmö (och världen i övrigt). Men det värmer desto mer när man ser hur många det är som trots sin opolitiska personlighet ändå visar sin ståndpunkt. I morgon är det dags för demonstrationen som visar att vi är desto fler och desto vettigare.

andreadoria sa...

Septikemi - det ger mig magont också. Mitt älskade fina Malmö. Men jag håller med dig. Det är fint att man ser helt oväntade människor surna & säga ifrån. Hoppas demonstrationen var fin, blev ni många? <3

Septikemi sa...

Ja vi blev uppåt 10 000! Mycket fint!

andreadoria sa...

Septikemi - Gud vad fint <3 Skönt att höra.

Svartyria sa...

It's a very late comment on this post,but I had to say that I'm glad someone posted this publicly on a blog.I totally agree with you and I worry a lot seeing the extreme far right rising again all around europe.It's a phenomenon you can even see online,in blogs,sites,even instagram too

andreadoria sa...

Svartyria - Thanks for you encouraging words <3

Even though i havent been able to feel the temperature on how everyday people of Europe are responding to these growing neonazi tendencies, i hear that far right parties are gaining power in governments all over Europe. That is, as you say, extremely worrying. And we must never handle the neonazi movements & their criminal activities as "brawls" or "rowdy teens". What we must focus on is preserving our democratic values, & all of the progress we have been fighting for for hundreds of years. Womens rights, homo/bi rights, against xenophobia & old weird prejudices. :/ These rights are being threatened! They are already being attacked in eastern european countries. We cant be gullible in this.
xx