6 mars 2014

Metalhead - en enkel filmrecension!

Glömde ju helt att jag ju var på den flådiga galapremiären av den isländska rullen METALHEAD med Done, Linde & Fredrik i förra veckan! :D Det bjöds på snittar, rödvin, sjuka mängder långhåriga gäster samt en goodiebag. Fredrik vann desutom en tischa. Efter filmen var huvudrollsinnehaverskan Thora Bjorg Helga på plats & svarade på frågor om inspelningen.

Men vad tyckte jag om filmen? För det första är den otroligt fint filmad - som en liten smällkaramell för alla som älskar kalla vackra naturbilder i ett kargt smärtsamt fagert Island. Filmen är inte bara en kärleksförklaring till Island, det är en kärleksförklaring till tiden med kassettbandspelare, VHS, hårdrocksaffischer & den extrema passionen man upplever som tonåring då man verkligen börjar hänge sig åt en genre. 70% av filmen var som ett varmt bad av nostalgi, tonårsminnen & fantastiska scener. En stor eloge för humorn i filmen, i kombination med att faktiskt respektera huvudrollskaraktären Hera. Det hade varit oändligt enkelt att förlöjliga henne, att göra henne till dråplig tonåring & mer mal place än vad man i slutändan gör. Hera är klurig, oförutsägbar men verklig.

Jag älskar storebrorsan, jag älskar Heras för stora skinnpaj hon aldrig går ut utan, jag älskar skådisarna som spelar hennes föräldrar, jag älskar att hon aldrig klär sig varmt fast det är skitkallt ute, jag älskar att djur & natur spelar en stor del i filmen. & musiken såklart. Massor & åter massor med musik.

Jag tyckte inte om slutet. Utan att säga för mkt tyckte jag att den dalade rejält. Jag inledde med att vara så jävla glad åt att det var en tuff, verklighetstrogen, osminkad, hängiven hårdrocksbrud som inte försöker vara sexig i huvudrollen - Thora Bjorg Helga spelar henne riktigt jävla bra. På många sätt hade karaktären lika gärna kunnat vara en kille. På många sätt, men det når ändå inte fram. Det finns vissa saker som regissörer bara inte kan hålla sig ifrån när det har en kvinna i huvudrollen. Låt mig ge några exempel:
  1. Tjej som grinar i duschen - sminket rinner, hon är naken & sitter hopkrupen medan vattnet strilar. HUR många gånger har vi sett den här scenen i film? Skulle vi NÅGONSIN se en tonårskille naken sitta grinandes i en dusch med corpse painten rinnandes? Troligen inte.
  2. Tonårstjej hånglar upp gubbe. Jag bara satt & HOPPADES att jag skulle slippa denna klyscha. Det måste vara en gubbsnuskfantasi som drabbar regissörer som ALLTID ska lägga med en sådan här scen. Är det troligt att en tonårig hårdrockskille skulle försöka hångla upp en 40-årig tant i en film? Troligen inte.

<- Jag skulle hellre ha kölhalats i Antarktis än att hångla med någon över 25 när jag var cool ondskefull tonåring. Jag fattar inte var den här bilden av tonårstjejer kommer ifrån? Den luktar gubbsnusk så långt näsan räcker.

Dessutom failar filmen ganska avsevärt om man kollar på the trusty Bechdel-testet
  • Ha minst två (namngivna) kvinnliga rollfigurer: CHECK. Ok, vi har Hera & vi har Heras mamma Droplaug. Thats it.
  • … som pratar med varandra: CHECK: Mamma & dotter pratar med varandra ensamma en gång i filmen...
  • … om något annat än män: FAIL. Mamma & dotter pratar om brorsan. Ingenting annat.
Suck. Nåväl. Jag tror väldigt många kommer gilla den här filmen iallafall, & jag gör det också, på flera plan. Det är bara synd att den kunde med enkla medel blivit så JÄVLA mycket bättre. Ändra det smöriga slutet, & låt oss för en jävla gångs skull ha en tonåringstjej i huvudrollen som INTE grinar i duschar eller hånglar med gubbar. Det började ju så bra. :(