19 juni 2017

Poddtips: Blodsbadande transylvansk grevinna kartläggs

Jag älskar skräck & ond bråd död, det tror jag ingen missat. Om man, som jag, dessutom vurmar för vampyrism, Transylvanien & bleka 1500-tals damer är det ganska givet att Elisabet Báthory är en favorit. Hon var nämligen en transylvansk grevinna som under slutet på 1500-talet roades sig med att tortera & döda så mycket som 650 unga kvinnor på sitt ödsliga slott Ecsed. Rykten vill också mena att hon dessutom pysslade med diverse blodtvagningar, för att bibehålla sin välkända skönhet.

Elisabet Báthory har varit inspiration till ett av världens bästa bands namn, ett av världens sämsta bands skivomslag & ett flertal ruskiga filmer. Jag har dessutom henne prydandes min vägg därhemma - ett av de få porträtten på henne som man kan anta är samtida:



HURSOMHAVER. Jag har börjat lyssna på skitmycket svenska kriminalpoddar, det är det perfekta örongodiset samtidigt som man jobbar eller städar därhemma. Därför tänkte jag börja tipsa om poddavsnitt jag gillar lite extra. 

Seriemördarpodden är en klassiker vid det här laget för rätt många. Och det senaste avsnitten dedikeras till - you guessed it - våran alldeles egna mordiska grevinna Bettan! HURRA! 

Här hittar du avsnitten, i 2 härliga delar. Utlovar massa historia, smask, djävulsdyrkan & ond utdragen död. Njut, folk! Njut!


Inga kommentarer: