20 sep. 2010

“As I would not be a slave, so I would not be a master. This expresses my idea of democracy.”

Jag röstade. Jag valvakade med lillasystern & brorsan på Högkvarteret:


Johan Ehrenberg & Maria Pia Böethius höll deprimerande brandtal på scen medan vi drack ekoöl & följde valresultaten:


Slutligen avvek jag & bror hem till mig för högländskt té & slutet på valvakan. Utkomsten var väl inte direkt glädjande, som Robin illustrerar:



Det var blandade känslor den här dagen. Illamående & vrede över SDs framgång, glädje över Alliansens tappade majoritet, eufori över MPs skutt till tredje största parti & förvåning över saker & tings kaosartade utkomst. Bror & jag diskuterade vilt hela kvällen. Jag är lycklig som omges av en exemplariskt klok familj <3 Särskilt i dessa buttra tider.

“People often say that, in a democracy, decisions are made by a majority of the people. Of course, that is not true. Decisions are made by a majority of those who make themselves heard and who vote - a very different thing.”

“Remember one thing about democracy. We can have anything we want and at the same time, we always end up with exactly what we deserve.”

1 kommentar:

Slabbia sa...

Dito!