1 sep. 2013

Fire, blood & fury

Det är alltid samma visa - när sommaren kommer vill jag ha knallorangerött hår, intensivt lite ljusare kopparrött. Och sen, när hösten slår till, blir jag mer sugen på mörkare färger.

Det finns bara ett problem: det är skitsvårt att hitta precis den där nyansen jag vill ha! Antingen är det för mycket brunt (=tråkigt), eller så är det för tomterött (=inte det jag är ute efter) eller så är det en massa lila/blåa toner i färgerna (=absolut inte det jag är ute efter). Jag vill ha det som en mörkare kopparröd, med orangea & röda toner - lite mer som rost, eller vällagrade spanska viner, eller tegel.  Ungefär som de här rödhåriga bruttorna!







Så jävla fint! Men så jävla svårt att hitta! :/ Det jag är mest rädd för är att det ska gömma sig lila-aktiga toner i en mörkare röd hårfärg eller att det bara ska bli brunrött... någon har erfarenheter av ett märke som får till den mörkare röda färg som bilderna har ovan, let me know! (Henna funkar inte alls på mitt hår tyvärr, & Directionsfärgerna get visserligen ganska fina men syntetiska resultat & färgar av sig ÖVERALLT, så det orkar jag inte med mer...)

Fire walk with me? :(

6 kommentarer:

bela sa...

Jag har försökt tänka till.. Satsa hur som haver på en toning och inte en permanent färg. Dels för att det är bättre för håret och du kan bättra på den oftare med det.
Jag antar att du vill ha något djursnällt också.
Henna är ett jävla meck.
Wtf, det här är ju en hel djungel! Jag förstår helt ditt dilemma!

Det finns en från Tints of nature som heter Medium red copper. Kollat det?

andreadoria sa...

bela - Ja henna är jag inte så pepp på, det är krångligt & ojämna resultat. Och du har rätt iallt - snällt mot hår & djur är allra bäst! Toning överväger jag också, även om jag är lat å brukar välja permanent, bara för att slippa färga lika ofta ;)

Tints of nature har jag faktiskt aldrig provat, å jag hittade flera fina färger (både Medium Copper Red & en som hette Bright Copper samt Henna Red). Men när jag går inte på Tints of Natures hemsida finns ingen av färgerna där längre! :( Utan verkar kanske vara på utgång. ARGH DOUBLE ARGH!
Men har du provat detta märket? Är det kanske värt att leta runt på tex amazon/ebay efter några burkar?
Tack för dina tips!

bela sa...

Toning är ett jävla meck faktiskt! Men vill man vara fin och bla bla :D

Nej, jag har ingen egen erfarenhet av tints of nature men har ändå läst om många som är nöjda. Och det är som sagt var snällt för djur, hår och kropp. Tycks inte finnas några större skadliga ämnen i produkten.

De där finaste orangea tonerna brukar man ju hitta i de här lite mer naturliga färgvalen, som typ henna osv.

Jag såg att de hade utgått ;(
Men ebay hade några och även en del andra internet- sidor.
Kanske att någon fysisk butik har det?

Anytime! :D

andreadoria sa...

Bela - jag hittade fkatiskt Tints of nature på min faborit hälsokost. Dock ENBART i färgner brunt, brunt & enh till nyans av... brunt :( Jag gav upp & köpte en vanlig elak toning igår. Håret blev MYCKET mörkare än jag hade tänkt, så ditt tips om toning visade sig vara räddaren - jag vet ju att det här går ur :D

Synd att henna är så opålitligt & krångligt. Annars hade jag lätt kört det...

Så mitt letande går vidare. Hittade n OTROLIGT fin färg av Garnier dock i affärn. Men jag antar att de är elaka precis som resten? :/

Emelie§ sa...

Kan du inte berätta lite om din hennaresa som du har haft? Jag vet att jag har varit på dig innan med vilken typ av henna man skall välja och hur man ska göra för att få ett bra resultat osv.

Det är rena djungeln det där med hårfärg.
Men alltså, henna, för att få det där intensiva djupa kopparröda = oslagbart, för mig!

andreadoria sa...

Emelie - Jag har egentligen bara testat ren Henna en gång & där blev färgen bra MEN gick ur igen skitsnabbt & blev lite fläckigt om jag minns det rätt. Sen har jag också blivit rädd för det där med att man inte ska kunna bleka eller färga med vanliga märken/hårfärg efter Henna. För TÄNK om man får typ helt alldeles för mörkt brunrött hår av en Henna & inte kan bleka bort det sen? Det är min stora skräck...
Men färgar du -alltid- med henna? Då är det ju DU som måste skriva ett informativt inlägg till mig :D Övertyga mig! :D