21 okt. 2013

Hur bygger man en 1700-tals peruk?

Såhär inför Halloweentider (god shit jag har så JÄVLA mycket kvar att göra på min outfit nu sista veckan innan viktigaste tiden på året!), tänkte jag tipsa lite om hur man bygger en egen 1700-tals peruk! Jag gjorde en egen inför nyårsafton i år, & det är faktiskt inte så svårt som man kan tro! Det som behövs är:

  • En långhårig peruk (Jag köpte min för 199:- på Smink & Perukmakarn, se t.h)
  • En massa hårnålar/pins.
  • Mattifierande spray - köpte jag oxå på Smink & perukmakarn.
  • Om man vill: blommor/bling/rosetter/dekoration.
  • En perukstock i frigolit - då kan man nåla fast peruken, mycket bekvämt.

Jag använde mig ungefär av den här tutorialen för att knåpa fram min egen peruk. Den återfinns på den grymma sajten American Duchess - en brud som håller på med 1700- & 1800-tals reenactment & hon har massor med bra tutorials. 
Tänk på att en peruk med långt lite vågigt hår alltså är bäst för att göra denna typ av peruk. Ett senare mode under 1700-talet var stort hår med krusigt lockigt hår. s.k Hedgehog Wig. Se American Dutchess för inspiration på hur man gör sådana istället!

Såhär gjorde jag:

Först skapade jag en bulle av lite rött extensionshår, som jag satte fast nästan längst fram vid pannan på peruken. Sen satte jag med hjälp av hårnålar & hårpins fast slinga för slinga över hårbullen, samt uppepå huvudet på ett snyggt & trivsamt sätt :D 

Slutligen lämnade jag en lång lockig slinga strax bakom en örat. Jag sprayade på sparsamt med den mattifierande hårsprayen - dels för att fizera det hela, men också för att få en mer pudrad känsla & för att få bort den fula plastglansiga peruk-looken:






Steg två är att, om man vill, garnera med lite bling! Jag kombinerade med lite blommor i bleka, lite pudriga färger & små ädelstenar med små fjädrar på. Här kan man helt låta fantasin bestämma - jag föreslår att man googlar "Rokoko Hair" eller "rokoko wig" för en massa inspiration.


Och såhär blev resultatet i mitt fall: :D




9 kommentarer:

Draupne sa...

!! Elsker den!

andreadoria sa...

Draupne - Weee! Tack! :D Var riktigt kul å göra också. Rekommenderas, om du någonsin är sugen på en egen rokoko-peruk!

Draupne sa...

Er jo genialt om man skal kle seg ut! :) Dette må jeg prøve en gang!

Septikemi sa...

Fantastiskt!

andreadoria sa...

Draupne - Do it! Ska du inte på någon Halloweenfest i år? Köra mörk ondskefull 1700-tals brutta är ju jättemäktigt! :D

andreadoria sa...

Septikemi - Taaack! :D:D

Draupne sa...

Jeg skal på Halloweenfest ja! Skal se om jeg finner en fin parykk jeg kan herje med! :D Hadde vært et fantastisk kostyme

andreadoria sa...

Draupne: då vill jag se bilder på resultatet! :) lova!

andreadoria sa...

Draupne: då vill jag se bilder på resultatet! :) lova!