10 sep. 2014

De helige tre

Det här är ett supervalår på flera sätt. Det infaller inte bara två val i sverige 2014. Det är dessutom stort val i Skottland den 18 september, där skottarna för första gången i sin historia har möjlighet att bli helt fria från brittiskt styre. Det är ganska så jävla stort <3

Hur ska jag tänka i riksdagsvalet nu 2014 i Sverige? Jag vet bara att jag har tre stycken frågor som jag tycker är extremt viktiga:
  1. Djurskydd
  2. Miljöfrågor
  3. Feminism
Jag tycker egentligen att ingen av dessa frågor borde vara politisk färgade. I min ringa åsikt, borde de vara viktiga frågor för alla med hjärtat på rätt ställe oavsett var man ligger på färgskalan.

Hur kommer det sig att mina hjärtefrågor av någon anledning är frågor som det blåa delen av vår politiska skala inte ens vill ta i med tång?

Jag vet fortfarande inte. Det enda jag vet är att dessa frågor sedan länge upplevs som oviktiga, osexiga eller bara onödiga av de blåa.
Detta gör mig ovillkorligen vänster och/eller grön. Hur skulle jag kunna välja något annat när det återkommande är just de vänsterorienterade eller gröna som brinner lika varmt för dessa frågor som jag?

Så jag vill bara göra klart för er som delar min vurm för ovanstående frågor. Ta er tid att faktiskt titta på vad de olika partierna säger om dessa frågor – vilka partier prioriterar djurskyddet på riktigt? Vilka partier har en ordentlig miljöfokus? Vilka förstår den feministiska jämlikhetstanken? Blunda inte för frågorna som ni tycker är viktiga bara för att någon viftar med en extra tusenlapp eller målar upp domedagsscenarier.

Ska jag vara helt ärlig tror jag att dessa tre frågor, i takt med att samhällets moraliska tänkande utvecklas, kommer anammas av de flesta partier, oavsett färgskala.

Men det är svårt för mig att glömma vilka partier som vänt dessa frågor ryggen år efter år efter år. Lite som frågan kring apartheid i Sydafrika. Eller kvinnorättsfrågan i historien. Eller vilka partier som ifrågasatt 8-timmars arbetsdag.

Så tänker jag. 
Läs gärna Sofias eminenta inlägg som sammanfattar det rätt bra.

Puss!

Inga kommentarer: