14 apr. 2015

Reflektion & recension: vällukt, barndomsminnen samt McDonaldsparfymer

Jag har insett en sak - parfymer jag gillar inte är crowdpleasers. Det där har stört mig innan: jag var övertygad om att ALLA skulle gilla parfymen jag gillade, & kände att jag valt "fel" om inte folk generellt tyckte parfymen var lika fantastisk som jag. Men så kom insikten - parfymer är ju precis som vilken annan personlig smak som helst. Det finns sådant som alla gillar, sedan finns det sådant som bara några gillar.

Vill man ha random komplimanger från snubbar på jobbet eller krogen så ska man absolut välja kommersiella, allmänt populära parfymmärken. Men varför skulle jag göra det? Jag är ju ingen crowdpleaser i övrigt - jag har kraftfullt omogen klädstil, jag vägrar sluta färga håret pangrött, jag älskar djur å  LOTR å dåliga 80-tals filmer å Martin Luther å vikingakrogar å punk å  INGEN JÄVEL kan säga åt mig att jag har "fel smak".

Varför har jag då gått så länge & tänkt tvärtom om parfymer? Doftupplevelser är i högsta grad individuella, så varför man luras att tro att vanligt förekommande populära parfymer är "bäst" för en själv är egentligen en gåta.

Man ser detta så tydligt i kommentarsfälten på FRANGRANTICA (sajten som är varje parfymtoks haven). Egentligen är det väl samma gamla trökiga könsföreställningar som blandas med just kreti å pletis hävdelsebehov: "Haha varför skulle man vilja lukta såhär för?!", "Den här parfymen är inte för tjejer!" & "Maskulina dofter ska män ha!". Yawn.

För alltså. Att ha en parfym som passar alla är ungefär lika intressant som att bära kläder som de flesta tycker är snygga. Viktigt för vissa - pointless för mig. Doft är dessutom nära kusin till sinnet Smak - & smak anser vi vara högst individuell där det inte finns några "rätt eller fel". Alla gillar inte McDonalds, på samma sätt gillar inte alla samma parfymer eller dofter.

Ni vet alla de där gångerna man känner en doft & direkt får en glasklar minnesbild från barndomen eller ett specifikt minne? Dofter har en effekt på hjärnan som knappt några andra sinnen har - nämligen direktkontakt med storhjärnan. Storhjärnan har i sin tur förbindelse med områdena mandelhjärnan & hippocampus som hanterar just känslor & minnen. Detta innebär att man kan locka fram minnen på millisekunder, genom att omge sig av dofter som triggar dem. Det finns dessutom ett eget psykologiskt begrepp för när ett intimt/emotionellt minne triggas av en doft, inspirerat av mandelkakedoften i romansviten "På spaning efter den tid som flytt" - nämligeProustminne.

Så varför ska man bära parfymer utifrån vad andra tycker "luktar gott"? Den som känner parfymen allra mest är ju bäraren själv! Parfymen jag sprayar på mig varje morgon är ju min ständiga följeslagare & kan dessutom vara min direktkontakt med en massa coola minnen/upplevelser. Det är när man tänker på parfym på detta sätt som det plötsligt blir mer irrelevant vad andra egentligen tycker (så länge omgivningen inte upplever att man luktar illa, såklart).

I Edinburgh köpte jag två parfymer från ett för mig tidigare helt okänt märke DEMETER (som enligt egen utsago är icke djurtestat). Det var först efter att jag börjat använda dessa parfymer som min insikt kring vad parfym egentligen borde vara kom. DEMETER själva säger att deras parfymer är till för att "revive the memories and take back through time", att locka fram minnet av noter som är meningsfulla endast för dig själv. DEMETER använder avancerad molekylteknologi för att isolera & återskapa specifika dofter - som havsluft, gräs, våt trädgård, blomdofter eller tom maträtter Jag har recenserat de både parfymerna på Frangrantica:

THUNDERSTORM
This is a smell that immediately triggers individual memories & associations. To me it's a very appealing natural scent. Living in the city, I often long for the countryside. "Thunderstorm" gives me rain, thunder & the northern wilderness. It's just after the rain, when the sun hits again. Its ozonic, green & earthy, with a slightly metallic tone that makes you think of lightning for some reason. It also makes me think of ghost stories.
The longevity is what you expect from a not so pricey eau de cologne - only about 2-3 hours. Although it does surprise me & pops up a lot longer than that. Silage is moderate. This is truly a perfume you use for yourself, because it takes you places in your mind - like a private little world.When I want this to be even greener I combine it with Demeters "Clover", which go perfectly together.
If you can't find this scent is any way nostalgic, appealing nor connected to any personal memories I can just conclude that you probably live in a too sunny non rainy a country. Sorry. :D

CLOVER

Demeters Clover is a simple scent, & that to me is its appeal. It's very fresh, green with an earthy sweetness to it. No fuss.
For me, I wanted a grassy perfume for those days when you're stuck in the city but just want to mentally escape it. There is nothing more delightful to me than the smell of things growing & this perfume really captures that fresh green scent I was after. Wearing green scents like this in the middle of a city make me feel like a forrest creature in disguise :D
Longevity is quite low, 1-2 hours, but reapplying it isn't a problem as the initial fresh cut grass scent is so enjoyable. It turns then into a sweeter green, that slowly leave your skin. This perfume is great to combine with other scents to "green it up".

Känns nästan lite befriande att börjat tänka såhär. Parfymer är mer som ett doftbibliotek för mig nu - mängder av upplevelser som bara väntar på mig. Awesome!