1 dec. 2013

Paris Del 2: La Mécanique Ondulatoire

Ni minns väl att jag skrev inlägg om best Of Paris ganska nyss? Högst medvetet undanhöll jag mitt faboritställe som cliffhanger - La Mécanique Ondulatoire!



Men låt oss börja från början: jag hade googlat skiten ur Paris. Blev tipsad om "rockbaren" Black Dog, vilket var helt ok, men kändes mest som precis alla städers halvtråkiga rockbarer. Jag var helt enkelt inte imponerad av Paris alternativa utescen, hade gett upp.


Så får jag sms från min bästis Johan, som mot alla odds var i Paris! Han var på turné med det obskyra kanadensiska old school ebm/industri bandet Kontravoid & ville att jag & Linus skulle komma på spelningen i Paris.

Spelningen var mitt i området la Bastille, på en bar med det märkliga namnet  La Mécanique Ondulatoire (google translate säger att det betyder typ Wave Mechanics. None the wiser...). Det första jag ser när vi klampar in genom dörren är 4 st extremt preppy & max 20 år gamla original skins som står & ölar i baren - två tjejer & två killar. Väggarna är täckta av flyers & affischer. Det kanske mest välfyllda baren jag någonsin sett. Gamla öltunnor istället för stolar. Jag känner direkt att det här stället är riktigt bra. Eftersom det är ett bra tag kvar tills spelningen ska börjar går vi & äter.




När vi kommer tillbaks till Mecanique är hela övervåningen ett mayhem av slitna rockers, en å annan mohikan, lite 40+, helt vanliga parisare & tatueringar. I baren kostar alla drinkar 70:- & ett glas vin 30:-. Men det är på undervåningen som vi ska ner på spelningen - det visar sig också vara här som den ljusskyggare falangen av kvällens gäster befinner sig. Hela undervåningen är nämligen sprängfylld av POSTPUNKARE! Yaaaaaaay!!! :D:D:D Ni kan ju ana min stora förvåning. Jag försökte förklara för Linus hur spektakulärt det var, vilken minimal chans det är att hamna på ett post-punk ställe i okänd storstad. Jag tror han nästan förstod, fast bara nästan :D



Till mina postprunkande vänner: La Mécanique Ondulatoire är vattenhålet ni önskar fanns i Sthlm!


Riktigt bra spelning, tjockt med folk i en lokal som kändes som ett gammalt medeltida källarvalv & med chockbilliga drinkar! Jag insåg raskt att jag var tvungen att helt omforma min åsikt om det franska utbudet av uteställen. & ganska snabbt insåg jag - om jag skulle googla "punk" eller "metal" i Stockholm, skulle jag garanterat få upp ställen som Blue Fox och Kellys. Är Blue Fox & Kellys representativt för Stockholms alternativa scener, gott folk? Nä, de är ju inte det.

Tjohan & Limpan i viktigt samtal :D

Bra jobbat Paris! Nu vet jag att ni förmodligen sprudlar av roliga små ställen/spelningar, bara man har lite inside info!

Jag tänkte avsluta med en reflektion kring Paris uteliv som jag glömde i förra inlägget, något extremt suspekt... Lyssna på det här: det är ALDRIG köer till toaletterna! ALDRIG! Inte ens enda gång fick jag stå i kö, inte ens på smällfulla barer. WTF?! Fransoser kissar helt enkelt inte. Eller så är det vi svenska som kissar extremt mycket. Jag fattar inte...

2 kommentarer:

Miss Anthropia sa...

Hur kul är det inte att hitta sådana guld ställen! Man lyckas ju inte alltid med det på reser. När jag var i Paris för en herrans massa år sedan hittade vi inget kul uteställe alls.
Och det här med kissandet! Kan de vara att dom helt enkelt sippar på vin och inte böttar ned öl efter öl som folk flest gör i Sverige? Oavsett är det sjukt trevligt at kunna gå på toa utan lååånga toaköer :)

andreadoria sa...

Miss Anthropia - Nejmen eller hur! Det är en ganska sorgesam insikt dock - för det innebär att man nästan MÅSTE ha inside info för att få tillgång till de där guldställena som bevisligen finns. Mitt största tips är faktiskt att hitta alternativ affär & plocka flyers. Vi är inte så stora på flyers i Sverige men i typ london/berlin/paris är det flyers som är grejen.

Jag har också tänkt att det har å göra med vinintag istället för öl. Men så har jag också tänkt att svenska tjejer kanske sminkar sig mkt mer? & kanske är mkt mer sällskapssjuka & alltid måste gå två, vilket gör att köerna ALLTID med det dubbla? jag vet inte vad som är det sanna svaret! Underbart är det iaf! Mer franska köer i Sverige! :D