24 mars 2015

UPDATE: H&M försöker skapa hajpade fejkade extrem metal-band & trillar rätt på näsan?!

OBS! Inlägget uppdaterad - återfinns längst ner!

Min käre vän Ola från Norge skickar mig följande fantastiska länk. Det här överträffar ju all dumhet möjlig. Alltså, låt mig förklara: H&M skapar fejkade bandlogos, som ska se ut som olika typer av extrem metal-band. Allt fejk. 

So far so good - det här har de väl gjort förut kan jag tänka mig. Men det slutar liksom itne riktigt där. I samband med att paltorna med dessa fejkade bandlogos hamnar i affärerna skickas fejkade pressreleaser ut till bla MetalSucks. Pressreleasen kommer från ett fullkomligt fejkat svenskt promotionbolag vid namn STRONG SCENE PRODUCTIONS, som ska ägas av en fiktiv person vid namn Ville Huopakangas.

Detta fejkade produktionsbolag har en fejkad hemsida som dessutom släpper fejkade bandbilder (som naturligtvis ser ut som skit):








Ok. Ett band ska väl rimligen ha låtar också? Givetvis återfinns fejkade låtar med titlar "Sign of the Antichrist,” “Hellish Massacre,” “Holocaust Tomb,” och det inte alls suspekta “Vaginal’s Juice Dripping Into Cadaverous”. 


Finns det faktiska låtar också? Det är klart det finns:



Inte nog med det. Det blir ännu jävla skummare. Detta fejkade Promotionbolag meddelar dessutom att flera av dessa fejkade band har kopplingar till NSBM-scenen. Alltså, det var ungefär här jag satte kaffet i halsen på allvar. 

Ok. Låt oss ta ett steg tillbaks & kolla att detta. För att möjligen kunna sälja några skitfula tröjor för 150 spänn har man alltså fejkat följande: Promotionbolag, personer, band, låttitlar, låtar, bandfoton samt, helt fiktivt, menat att dessa band har nynazistisk koppling.

JAMEN VAD BRA DÅ H&M.

Allt detta för vaddå? För att någon tonåring utan någon som helst koll ska tro att dessa band är på riktigt? Problemet H&M uppenbarligen missat är att människor som faktiskt i teorin skulle attraheras av den här estetiken för att de lyssnar på någon form av extrem metal, kommer givetvis fattar direkt att dessa styggelser är total jävla bluff.

Eller ska man lura kids att de köpt en tuff tischa med ett tufft band? 

Ironiskt nog fotograferade jag senast igår i vredesmod en skitful kjol som H&M lanserar. Som, ja you guessed it, givetvis har dessa påhittade fejkbandloggor påsydda. Styggelsen gjorde mig så jävla förbannad:



ARGH! GIV MIG STYRKA! 


UPDATE: En annan kär vän vid namn Martin informerade mig om att han grävt lite i all den här förvirringen & FÖRMODLIGEN, är allt detta en ganska magnifik trollning, utförd av något geni i syfte att driva med H&Ms fula, fejkade extrem metal-tygmärken. OM det här stämmer är det faktiskt ännu roligare än om H&M gjort bort sig totalt. Sajten TheMusic.au.com sammanfattar det såhär idag:
"So, to recap the apparent chain of events: H&M releases vaguely metal-themed clothing, "art collective" gets inspired to create outrageously comprehensive back-stories for the fake bands because ART, somewhere along the line Nazis become involved, add a pinch of internet, and suddenly people think H&M deliberately made up totalitarian musicians to move their clothing. 
Alternatively — since we don't want it to eventually come to light that H&M was involved in this whole thing and thus look really stupid later — if this is a marketing campaign that has gone screaming off the rails thanks to an errant artist's decision to throw Nazi imagery into H&M-commissioned backing content for fake bands, then it's an even more confusing idea than the notion that some pissed-off metal fans would go to these sorts of lengths to embarrass an organisation in the first place."
Det mystiska med allt detta är att H&M inte har gått ut & förnekat den här kopplingen överhuvudtaget. Så det är fortfarande omöjligt att säga om de har lanserat ett PR-trick som delvis gått snett, eller om allting är en trollning.

Faktum kvarstår. Dessa skitfula kläder med skitfula hittepå-band går att köpa i butiker as we speak. Se bilden allra längst ner som jag själv fotograferade igår i butik. Vare sig det är en avancerad trollning som roevknullat H&M kraftfullt eller en PR-kampanj som gått jävligt snett, så kommer H&M förmodligen inte våga ge sig på det här subkulturella uttrycket igen :D Everybody wins!

UPDATE II: Det blir bara bättre! Det visar sig vara bla en karl från banden MOONSORROW/FINNTROLL som ligger bakom hela trollningen! Läs intervju med geniet här! (Tack anonym, för länken!) 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hela storyn att läsa:) http://noisey.vice.com/en_uk/blog/we-spoke-to-the-guy-who-made-the-whole-world-believe-that-hm-were-neo-nazis

andreadoria sa...

Anonym - helt fantastiskt! :D

"It now turns out, H&M had absolutely nothing to do with the making of these bands whatsoever. It was all a giant parody by those behind Strong Scene Productions who are, essentially, genuine metal fans who took one look at H&M's most recent “metal-inspired” items of clothing - complete with fake bands and patches that work from a brief of “generic heavy metal imagery” - and thought, I'm done with high street chains badly commodifying my music. They decided to play a deep and brilliant joke on H&M, by actually creating the "bands", making them really right wing and then spreading them across the internet for the world to join the dots."

<3 Man blir ju gråtfärdig av glädje!