21 aug. 2014

Att inte kasta yxan i sjön

Jag brukar på skoj läsa upp dagens horoskop för mina kollegor på jobbet, varje morgon. Mitt horoskop för dagen utiliserade ett intressant gammalt ordspråk som jag insåg att jag inte egentligen kunde ursprunget till:
Vissa strapatser gör sig märkbara i tecknet, men mycket talar för att du absolut inte ska kasta yxan i sjön
Att kasta yxan i sjön? Varför säger man så? Efter minutiös efterforskning (dvs 2 minuter på google) kom jag fram till följande slutsats:

Ordspråket betyder alltså att yxkastare i vattendrag "ger upp sina ansträngningar". Man är osäker på etymologin till detta uttryck, men det kan eventuellt komma från bibeln (Kung 6:1-7) där profeten Elisha räddar ett yxjärn från vattenskador genom att kasta i lite trä, & därmed lyckas få upp yxan (?!). (Farbror Elisha är tydligen en riktig ordspråksbajsare, då uttrycket "att plocka upp någons fallna mantel" oxå härleds till honom).
De mer angofilt lagda föredrar troligen att härleda ordspråket till engelska varianten "to throw the helve after the hatchet", grundat på fabeln där en grinig skogsarbetare tappar yxbladet i sjön & slänger sedan även skaftet i sjön. Vinsten av detta irrationella beteende är ovisst.



Själv väljer jag en mer konspiratorisk, fullkomligt hemmasnickrad teori: det handlar såklart att förbjuda bronsålderssedvänjan att offra grejer i sjöar :D:D I Svartarp utanför Falköping i en f.d sjö har man hittat 40 halsringar, ett antal armringar, en dräktnål, fem spjutspetsar samt, you guessed it, fem yxor! Såklart anklagar jag därför kyrkan för att vilja sätta P för dessa hedniska upptåg med förmaningen: "Kasta inte yxor i sjön!". (Jag skojar lite nu, obs)

(På tal om uttrycket "sätta P för ngt" ska det tydligen härstamma från Tyskland, Westfalen 1539, med betydelsen "att man blivit illa mottagen i ett hus och inte hade för avsikt att återvända dit. Ursprunget anses vara ett P som förkortning för pest, och detta tecken kritade man som varningstecken på hus där smittan bodde" (källa]. AMAZING!)

IALLAFALL
Ni minns väl mitt breakup-brev till alkohol? Vilket innebär att jag är mitt i vit månad? Till helgen kommer denna vita månad att ställas inför det ULTIMATA TESTET: umgänge med fulla punkare. Jag ska nämligen åka på Stockholmsmanglet. Helt spiknykter. Det här blir intressant :D



Det viktiga är nu, för att knyta ihop påsen, att jag INTE KASTAR YXAN I SJÖN! Jag måste klara det här! Med alkoholfri öl, energidryck & lite snus samt goda vänners fulla lag. Håll era tummar.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en ifrån en rysk folksägen om en timmerman som byggt klart sitt livs viktigste bygge i form av en timmerkyrka och därefter slänger yxan i sjön eftersom han qldrig kommer kunna bygga något bättre.

Anonym sa...

Det är en ifrån en rysk folksägen om en timmerman som byggt klart sitt livs viktigste bygge i form av en timmerkyrka och därefter slänger yxan i sjön eftersom han qldrig kommer kunna bygga något bättre.

Anonym sa...

Det är en ifrån en rysk folksägen om en timmerman som byggt klart sitt livs viktigste bygge i form av en timmerkyrka och därefter slänger yxan i sjön eftersom han qldrig kommer kunna bygga något bättre.

andreadoria sa...

Anonym - wow tack! Låter ju rätt logiskt. Dock verkar betydelsen förändrats från att "efter ansträngning kan yxan kastas" till "ge inte upp för tidigt". Men tack för info! :)