28 juni 2006

Paranoia

jag vill egentligen inte erkänna det... men jag har en ganska orubblig paranoia - eller snarare en skrockstyrd paranoia. jag känner mig nästan övertygad om att tur/respektive otur följer mer eller mindre orubbliga cykler. hamnar man i en oturscykel så måste man helt enkelt finna sig i det. jag ska förklara:

om jag tex på samma morgon spiller ut thé över hela mig, missar t-banan & sedan har glömt min mobil hemma så är jag övertygad om att jag kommit in i en oturcykel. man kan inte veta hur länge den ska pågå eller när turen vänder, man får helt enkelt vara uppmärksam på det. så om jag tycker att allt tyder på en otursrunda så frestar jag inte ödet det minsta - tex inte planka på tuben. för jag är övertygad om att det kommer gå åt pipan, om jag är inne i en oturscykel.
samma oturscykel kan ganska plötsligt ändras & instället bli lyckosam. det är då jag gladeligen sover lite längre på morgonen, eller skulle spela på lotto om jag gjorde sånt.
men tur/oturs-teorierna slutar inte där. jag har även utvecklat en paranoia utifrån den. tex så tror jag att om jag får reda på ngt som jag glir glad över, tex en jobbmöjlighet, & blir jätteglad innan jag har det helt spikat, så är jag övertygad om att det inte kommer bli av. det här baserar jag på att jag väldigt ofta i livet får upp mina förhoppningar väldigt mkt över saker som sedan ofta rinner ut i sanden. så jag har börjat att:
1) avhålla mig från att bli glad för saker (eller iaf försöka) innan jag är helt säker på att det kommer bli som jag vill,
2) försöka att inte berätta för ngn om den glada nyheten innan jag är helt säker på att det blir som jag vill.
OM jag berättar om en sak innan jag är säker på den så tror jag med största säkerhet att det komemr skita sig, samma sak om jag är alldeles för glad/hoppfull. om en sak skiter sig, är jag dessutom övertygad om att alla andra saker jag är glad över samtidigt kommer skita sig också, framförallt om jag råkat berätta det för ngn.

det är solklar paranoia över det här, men jag vill helt enkelt inte riskera att sumpa saker jag vill ska ske, bara för att jag frestar ödet & mina tur/oturscykler. det är helt enkelt såhär det funkar. tror jag... :D

1 kommentar:

Anna Nio sa...

Jag tolkar såna dagar som dåliga dagar, men jag instämmer helt i paranoian om att sabba för sig själv genom att ta ut saker i förskott. Man vill inte jinxa saker ju!