31 mars 2010

Lisbeth Salander & nithalsbandet

Jag gav mig i kast med att se Millenium-filmen del 1, på SVT-play. Den fick en tveksam chans eftersom jag tröttnade på boken redan i första kapitlet. Jag måste säga att jag är positivt överraskad. Lisbeth Salander var, trots allt, mycket mer likeble än jag kunnat föreställa mig. "Trots allt?" you might ask. Ja alltså, låt oss gå igenom ett par saker:

Nithalsbandet
Alla som någonsin haft någonting att göra med punkscenen, varit mer eller mindre alternativ, eller för delen haft ett barn som hamnat i någon form av subkultur åt det svartklädda hållet vet med största säkerhet att tio centimeters nithalsband är något man slutar tycka är coolt runt 13-års åldern. Om inte tidigare.

Svart läppstift
Det svarta läppstiftet. Jag erkänner - jag hade det också med stor iver i min unga tonår. Eller i kombination med lila, vilket iofs är nästan lika illa. Jag tror att det svarta läppstiftet är esset i jackärmen för den som experimenterar med smink. Det är over the top, provocerande, iögonfallande, kontrasterande och... skitfult. Detta är även en insikt som ganska snart når de flesta i ung ålder. Det svarta läppstiftet faller ofta, till mammas glädje, i glömska.

Kombination Rancid-tischa, lackballor, platåpjucks & skinnpaj med nitar

Ok - problemet är att för ett mycket otränat öga är Lisbeth bara rebellisk, utstickande & svart i sina outfits. Mystisk & alternativ. MEN, gott folk, Lisbeth ska ju föreställa en 24-årig kvinna mitt i sin karriär, & inte en 13-åring som precis upptäckt Marilyn Manson. Det är här skon klämmer. Kombinationen av alla dessa plagg & attiraljer ter sig för det något mer tränade ögat ungefär som det där kortspelet man hade när man var liten - där man skulle para ihop rätt huvud, ben, armar, & kropp. Lisbeth Salander är som den där maxat felkombinerade kroppen som man gärna fnittrande satte ihop. Fast i alternativ version.
ERGO: Ett amerikanskt punkband på t-shirt, med gojtlackbraller, med fjortis-nithalsband, med rejvplatå-pjucks, med nitad skinnjacka känns... inte övertygande. Alls. Kanske på någon i yngre tonåren. Men inte på en 24-årig kvinna som högst troligen experimenterat med stilar, musik & paltor sedan just tonåren.

Men ok :D Allt det här är ju nonsens för någon som inte har någon koll. Så bortsett från dessa störande ytliga attribut måste jag säga att hämndscenen i första filmen är så otroligt tillfredsställande <3 Äntligen en redig hämndscen - det kvinnliga offrets hämnd på sin förövare. Äntligen mega-dildo i röv! Äntligen lite förnedring & triumf! Sist jag såg något sådant & var nöjd var då jag såg filmen Hard Candy a billion years ago...

Så jag får väl förlåta Bettans horribla nithalsband & kajal-läppar. Eller snarare den kostymansvarige under produktionen. Det är ok, för den här gången.

10 kommentarer:

CINDERALLEY sa...

San ar hon ju i bockerna ocksa - totalt stilforvirrad. Sa det ar nog snarare Stieg Larssons fel an nagon annans. Det blir dessvarre inte mindre storigt for det...

andrea sa...

cinderalley - aj aj aj, stieg då! Ser hon ut exakt som i filmen alltså? ja, då är det stieg som ska bannas!

Lo sa...

Hahaha fan va kul o rätt skrivet :D

andrea sa...

Lo - haha tack! känns bra att jag får medhåll för min iakttagelse. :D

andrea sa...

Lo - haha tack! känns bra att jag får medhåll för min iakttagelse. :D

Like A Bad Girl Should sa...

Har också tänkt på detta men känt att prick alla i min närhet skulle höja ett ögonbryn och tycka att det var ett alldeles för analt påpekande.

Kostymansvarige, vad HÄNDE? ;(

andrea sa...

Lisa - Jag vet, det är fruktansvärt analt. Men det gör det inte mindre sant för det ;D hennes alternativa stil ÄR mer eller mindre schizofren.

Tyvärr verkar det inte vara kostymansvariges fel, utan Stiegs! Dumma Stieg!

Slabbia sa...

En rolig parentes är att Stiegs inspiration till Lisbeth var hans 13-åriga systerdotter - vilket kanske förklarar den något egendomliga stilförvirringen, att överföra den på en 24-åring blir ju något märkligt mins sagt!

andrea sa...

slubbia - aaaah det förklarar ju allting! svart läppstift & tio centimeters nitar i halsband then makes total sense! :D konstigt bara att inte kostymansvarige kanske iaf filade av 13-års looken litegranna i filmen. det hade gjort Lisbeth extremt mkt mer trovärdig.

Anonym sa...

I love it when individuals get together and share thoughts.

Great site, continue the good work!

Here is my web-site laser cellulite treatment