17 okt. 2013

In sickness & in health

Oktober är inte bara en ganska fager månad - det är också månaden då baciller, sjukdomar & snoriga näsor regerar. Ja, jag ligger hemma tokförkyld. :(

Fördelen med att vara sjuk är att man blir exceptionellt allmänbildad. Jag har lyckats avverkat 2 delar om hur kelterna räddade storbrittanien, jag kan massor med Sparta & jag har halvsovit mig igenom dokumentär om "Den Riktige Robin Hood".

Jag har tidigare tjatat om hur mycket jag älskar engelska dokumentärer - ungefär lika mycket som jag hatar amerikanska. Det har gått till den grad att jag numera nojkottar jänkardocs - med konsekvensen att jag inte pallar med DocumentaryHeaven längre. Kör Youtube istället! Här kommer av min sjukdom framvaskade favoritdokusar senaste dagarna:


"BBC's The Dark Ages: An Age of Light - The Clash of the Gods"


En av mina senaste favoritprogramledare ser ut som en italiensk maffialedare, alternativt en amerikansk tatuerare som diggar pasta & social distortion. Waldemar Januszczak heter han, konsthistorikern som ÄLSKAR antikhistoria & ÄLSKAR att återberätta den för oss som tittare.

Dokumentärserien handlar om konstruktionen av kristendomen sett ut ett konstperspektiv - varifrån kommer glorian? Har Jesus alltid haft skägg? Vad betyder fisksymbolen? Varför har gudinnan Isis inspirerat kristendomen på ett avgörande sätt? Var Jesus androgyn? Vad betyder trollformeln SATOR AREPO TENET OPERA ROTAS?

"The Hundred Years War - Trouble In The Family 1337-1360"



Måste även rekommendera den som intresserar sig för medeltida historia att ge serien The Hundred Year War en chans. Här leds vi av den smågotiska kulturhistoriken Janina Sanchez igenom 3 saftiga delar om 1300 & 1400talets viktigaste militärhistoria:

Episode 1: "Trouble in the Family 1337–1360"
Episode 2: "Breaking the Bonds 1360–1415"
Episode 3: "Agents of God 1415–1453"

Här får vi gotta oss i sann medeltidsdramatik - hur storbråket mellan England & Frankrike egentligen började, vi får djupgående persongallerier av Englands alla mer eller mindre framgångsrika regenter. Jag får första gången läsa om den spritt språngande galne kungen Charles IV som i sin bästa ålder drabbas av en ytterst spektakulär sinnesjukdom: han trodde att han var gjord av glass. Denna sjukdom (s.k Glass Delusion som enbart existerade under medeltiden! Haha! Min nya favoritsjukdom!) gjorde att stackars Charles gjorde hemmasnickrade skyddsdräkter för inte riskera att slås i spillror.

"The Rise and Fall of Versailles"
Slutligen måste jag rekommendera en tre delars serie som handlar om det fullkomligt makabra slottet Versailles! Listigt indelat i tre delar för man Versailles uppförande & utveckling, men framförallt också de tre regenter som bebodde detta lövtunna lilla slott: tjejtjusaren Louis XIV, den fagre men slappe Louis XV samt den i sanning ofrivilliga monarken Louis XVI. Riktigt snygg dokumentär serie, som jag verkligen rekommenderar!



Nu ska jag hasa mig tillbaks till sängen. Enjoy!

Inga kommentarer: