4 okt. 2013

The 4th of october

Ok, alla vet att det är Kanelbullens dag idag. Det är ganska svårt att missa. 

Vad desto fler tycks missa är att det idag dessutom är DJURENS DAG! Jamenvisst! World Animal Day initierade 1931 i Florens av ett gäng ekologer. Att just den 4 oktober valdes är för att det är helgonet Francis av Assisi's festdag! Francis av Assisi födde i slutet på 1100-talet, & som ung var han en galen festprisse som extraknäckte som soldat. Det var under ett av krig som Francis fick en vision får herren allena, stack hem & tappade med ens allt sug på pråliga kläder, damer eller fest. Han taggade helt enkelt ner & blev munk. 1224 fick han dessutom en släng av stigmata, den allra första av alla helgon någonsin! 
Francis är nästan mest känd för att han var miljönörd & älskade DJUR! :D Han blev tex kompis med en varg, & skapade fred mellan vargarna och byfolket:
 "Brother Wolf, you do much harm in these parts and you have done great evil," said Francis. "All these people accuse you and curse you...But brother wolf, I would like to make peace between you and the people." Then Francis led the wolf into the town, and surrounded by startled citizens made a pact between them and the wolf.

HURRA FÖR FRANCIS! Idag firas Djurens Dag av allehanda djurälskare världen över - i kyrkor välsignas djuren, hemlösa djurs situation uppmärksammas, världsnaturorganisationer syns lite extra & många donerar en extra slant till djurskyddsorganisationer. Det föreslår jag att du också göra! Bli en animal protector på WSPA tex! Eller donera en slant till Djurens Rätt! Jag gillar WWF också, dem tycker jag man verkligen ska stödja!

Idag händer det dock en grej till... nämligen att JAG FYLLER ÅR! :D:D:D Idag har jag iofs mest jobbat, men det känns ändå som att man firas hela tiden tack vare glada kollegor, samtal från familjen & Facebook! Där har jag so far 124 grattisar från alla mina fina kompisar! Och en JÄVLA massa grattisbilder, ni ser själva vilket tema som dominerar :D











You get the picture... :D Jag tror att Francis av Assisi hade blivit jätteglad av att få alla dessa bilder på hans födelsedag också! Så jag dedikerar några till honom också...
Min bästa kompis Luc skickade den här fina också hela vägen från Sydafrika, som födelsedagsbild <3


Och en av mina andra bästisar Pippi skickade en fin MEDELTIDSINSPIRERAD födelsedagsbild på honom & hans gulliga krigardotter Dahlia :D:D:D

Haha! Älskar "hjälmarna"! <3

:D:D:D:D:D Dagens teknik är sannerligen till STOR fördel när man fyller år! Man blir så GLAD!

Nu får vi se hur födelsedagen fortsätter, något hemligt är tydligen inplanerat av min karl Linus ikväll :D Jag tycker ni ska fira den 4 oktober med kanske en eller två kanelbullar & genom att vara snäll mot valfritt djur. Ert eget eller någon annans, eller bara djur generellt. Det är valfritt! :D

PUSS!

2 kommentarer:

Ida sa...

Ååååh, massor av underbara bilder! :D Hihi!

andreadoria sa...

Ida - haha ja eller hur! <3