19 dec. 2013

The heathen army


Jag måste tipsa om Neil Olivers senaste alster - tre delars dokumentär om vikingarna. Det här är en av de första vikinga-dokumentärer jag sett som faktiskt verkligen håller måttet. (Om någon nu missat det, så är jag bisarrt intresserad av vikingatiden, det har jag varit sedan barnsben). Det är en föredömlig dokumentärserie, helt utan den sensationalism som ofta drabbar den här tidsperioden. Vi slipper ruffsiga vildmän i morgonfrisyrer som springer runt i pälskjolar medan dramatisk actionmusik spelas, som majoriteten av alla (främst amerikanska) dokumentärer bjuder på. Istället för den blodtörstige totalgalne machomanlige sjöpiraten som inte gjorde annat än att våldta & röva, får vi en sansad bild av människors liv under denna period. 

Neil Oliver ger oss ett kärleksfullt men fullkomligt nyktert porträtt av våra förfäder i Skandinavien. Vi får följa med på en resa igenom hela norden, där Oliver gör avstamp i viktiga platser & fynd för att analysera perioden - Norge, Sverige, Danmark, Island, Konstantinopel, brittiska öarna... Det jag gillar kanske mest är att Oliver inte kraschar rakt in i vikingatiden, utan inleder med en presentation av bronsåldern & övergången till järnåldern. För första gången tycker jag att perioden sätts i ett perspektiv vilket gör att vikigatidens människor blir levande, verkliga & mycket närmare oss själva.
& för en gångs skull presenteras vi alla sidor av vikingatiden befolkning - naturligtvis män, men också kvinnor & barn. Rik & fattig. Herreman & vanlig bonde. Viking & träl. 




Oliver är varken sensationslysten eller tråkig i hans hantering av vikingen. Han hanterar ämnet varsamt & med en arkeologs energiska hängivenhet. Det är underbart att se hur ögonen glittrar på honom när han hålla i en vikingatida vante, eller vilken andakt han utstrålar när han får vara nära Osebergsskeppet. Det finns helt enkelt bara fördelar med att låta yrkesmän hantera återberättandet av historien. Dessutom med en mycket charmig skotsk dialekt som Oliver bjuder på :D Hans enda minus är att han älskar att kasta med sitt hår i motvind poserandes på en sten mitt ett dramatiskt landskap. Men det kan väl ingen hålla emot honom? ;D


Serien sänds just nu på SVT & återfinns här i mindre än en vecka på svtplay.se.

3 kommentarer:

Ellet sa...

Jag tyckte han hoppade förbi ganska mycket sammanhang. Det var lite sektionerat på ett vis, men ändå bra ändå. Hans serier om Brittiska öarna är UNDERBARA och jag har tittat på dom typ sex gånger var haha. Och så fick man ju se sin gamla kollega på hällristningssjön också, konstigt på ett vis men ändå inte särskilt med tanke på att det är Gotland han besöker :D

Ellet sa...

Och så får han förstås plus för att han säger "Powerful men and women", samtidigt som det känns lite sorgligt att man ska bli nöjd över något sånt :)

andreadoria sa...

Ellet - ja det är klart att det inte går att djupdyka när man har tre avsnitt på sig att kartlägga en hel tidsålder. Jag tycker ändå att de viktigaste delarna definitivt berördes, & jag uppskattade VERKLIGEN att man får en tydlig jämförande bild av skillnaderna mellan danska, norska, svenska & irländska vikingar. De djupdyk han gjorde kändes relevanta. Jag tänker att som utomstående som inte kan ett skvatt om vikingar, är det här den ultimata presentationen :)

Jag satt bara å tiggde för mig själv "snälla snälla ta upp nu att många gravar består av mäktiga laydeez" & så gjorde han det. Det var otroligt skön bekräftelse. Go Oliver!