28 aug. 2012

Alla gillar varulvar!

Jag har PRECIS gett mig i kast med att påbörja romanen Den Förälskade Djävulen, skriven 1772. Inte nog med att förordet är ihoppräntat av trivsamma Per Faxneld - som ligger bakom en bok om satanism jag tidigare recenserat - så ligger Den Förälskade Djävulen dessutom på ett bokförlag jag aldrig hört talas om tidigare, men måste flagga för: Malört Förlag!

Malört förlag säger själva att de "ger ut texter om det fantastiska, det numinösa och det avvikande". Well, I sure am intrigued! :D Särskilt när jag spanar in kommande alster som förlaget ska släppa: Mikael Hälls Skogsrået, näcken och Djävulen: Erotiska naturväsen och demonisk sexualitet i 1600- och 1700-talens Sverige, Stanislaw Przybyszewski's Dödsmässa eller varför inte Johan Nilssons Opiedrömmar: Ockult drogbruk 1860–1947? Själv slog jag till på följande lilla sockerbit: Varulven i svensk folktradition av Ella Odstedt. Den beskrivs såhär:

"I gamla tiders Sverige fanns en rik folktro rörande varulvar. Ella Odstedts bok Varulven i svensk folktradition från 1943 är det enda verk som gått på djupet med våra förfäders föreställningar om människor som förvandlas till mordiska rovdjur. Denna klassiker, som hyllades av samtidens stora forskare, har länge varit eftersökt på antikvariaten. Nu görs den tillgänglig igen, så att nya generationer kan ta del av berättelserna om dessa märkliga varelser. Läs om människor vilka faller offer för trollformler som fängslar dem i vargskepnad, om kvinnor som försöker mildra födandets smärtor på magisk väg och straffas genom att få barn som är varulvar, om trollkunniga som av egen vilja kan anta vargens form… "


IM SO BUYING IT!
Som grädde på moset upptäckte jag dessutom att en av översättarna på Malört Förlag är min kamrat Guillaume - densamme som är ansvarig för den eminenta översättningen av just Den Förälskade Djävulen! Boken jag just nu läser. Aaah. Världen är liten, cirkeln är sluten, alea iacta est, osv osv. :D

2 kommentarer:

Anja Wettergren (Wren E. Gade) sa...

Alltså du har ju dom bästa boktipsen! Tack!

andreadoria sa...

Anja - ååååh! Tack! <3 Hoppas jag kommer med fler som faller dig på läppen :)