Min käre vän Ola från Norge skickar mig följande fantastiska länk. Det här överträffar ju all dumhet möjlig. Alltså, låt mig förklara: H&M skapar fejkade bandlogos, som ska se ut som olika typer av extrem metal-band. Allt fejk.
So far so good - det här har de väl gjort förut kan jag tänka mig. Men det slutar liksom itne riktigt där. I samband med att paltorna med dessa fejkade bandlogos hamnar i affärerna skickas fejkade pressreleaser ut till bla MetalSucks. Pressreleasen kommer från ett fullkomligt fejkat svenskt promotionbolag vid namn STRONG SCENE PRODUCTIONS, som ska ägas av en fiktiv person vid namn Ville Huopakangas.
Detta fejkade produktionsbolag har en fejkad hemsida som dessutom släpper fejkade bandbilder (som naturligtvis ser ut som skit):
Ok. Ett band ska väl rimligen ha låtar också? Givetvis återfinns fejkade låtar med titlar "Sign of the Antichrist,” “Hellish Massacre,” “Holocaust Tomb,” och det inte alls suspekta “Vaginal’s Juice Dripping Into Cadaverous”.
Finns det faktiska låtar också? Det är klart det finns:
"So, to recap the apparent chain of events: H&M releases vaguely metal-themed clothing, "art collective" gets inspired to create outrageously comprehensive back-stories for the fake bands because ART, somewhere along the line Nazis become involved, add a pinch of internet, and suddenly people think H&M deliberately made up totalitarian musicians to move their clothing.
Alternatively — since we don't want it to eventually come to light that H&M was involved in this whole thing and thus look really stupid later — if this is a marketing campaign that has gone screaming off the rails thanks to an errant artist's decision to throw Nazi imagery into H&M-commissioned backing content for fake bands, then it's an even more confusing idea than the notion that some pissed-off metal fans would go to these sorts of lengths to embarrass an organisation in the first place."Det mystiska med allt detta är att H&M inte har gått ut & förnekat den här kopplingen överhuvudtaget. Så det är fortfarande omöjligt att säga om de har lanserat ett PR-trick som delvis gått snett, eller om allting är en trollning.
Faktum kvarstår. Dessa skitfula kläder med skitfula hittepå-band går att köpa i butiker as we speak. Se bilden allra längst ner som jag själv fotograferade igår i butik. Vare sig det är en avancerad trollning som roevknullat H&M kraftfullt eller en PR-kampanj som gått jävligt snett, så kommer H&M förmodligen inte våga ge sig på det här subkulturella uttrycket igen :D Everybody wins!
2 kommentarer:
Hela storyn att läsa:) http://noisey.vice.com/en_uk/blog/we-spoke-to-the-guy-who-made-the-whole-world-believe-that-hm-were-neo-nazis
Anonym - helt fantastiskt! :D
"It now turns out, H&M had absolutely nothing to do with the making of these bands whatsoever. It was all a giant parody by those behind Strong Scene Productions who are, essentially, genuine metal fans who took one look at H&M's most recent “metal-inspired” items of clothing - complete with fake bands and patches that work from a brief of “generic heavy metal imagery” - and thought, I'm done with high street chains badly commodifying my music. They decided to play a deep and brilliant joke on H&M, by actually creating the "bands", making them really right wing and then spreading them across the internet for the world to join the dots."
<3 Man blir ju gråtfärdig av glädje!
Skicka en kommentar