15 aug. 2015

Den svårflirtade sängfösarens förbannelse

Idag insåg jag att jag har oproportionerligt många böcker med mig i min säng varje natt. De ligger i en hög, tar plats, trillar runt men ska sanningen fram ser jag ingen annan lösning än att ha dem där. 

Kommer ihåg att min underbare pappa alltid hade HÖGVIS med böcker vid sin säng. Då tyckte jag det lite märkligt, på den tiden då jag läste en, kanske två, böcker i taget. Men nu, som vuxen, tycker jag pappas lilla bok-torn vid sängen var fullt naturlig.  Man vet ju aldrig innan man går & lägger sig, VAD man är sugen på just den kvällen. Själv skedar jag, i skrivandets stund, sju stycken böcker:




  1. "Folk Förr - historiska essäer" - smaskig samling små essäer om diverse historiska skeenden i Sverige. Hittade boken på antikvariat när jag egentligen var ute efter en specifik bok i födelsedagspresent. Kom istället ut, i vanlig ordning, med flera böcker till mig själv - bla denna.
  2. "Sinnlighetens närvaro - Luther mellan kroppskult och kroppsförakt" - teologisk bok reformatorn Martin Luthers syn på sex, kropp & snusk. 
  3. "Gyllenes Tarot" - en liten informationsbok om den kända Visconti-Sforza tarotleken från 1400-talet, ev av de äldsta tarotlekar som existerar. 
  4. "Hedendomen i historiens spegel - bilder av det förkristna Norden" - diverse essäer om eftervärldens syn på fornnordisk hedendom.
  5. "Islands klocka" - min enda skönlitterära bok i sängen, av Halldór Laxness. Utspelar sig på Island under 1690-talet.
  6. "Konsten att läsa tankar" - socialpsykologisk snabbmat som jag tipsades om av en kär gammal vän. Mkt känns självklart, men måste erkänna att den är mer intressant än jag kanske trott.
  7. "The book of trades" - översatt utgivning av 1560-talets "Ständesbuch", dvs en samtida sammanställning av tidigmoderna Tysklands olika hantverkare & stånd. JAG ÄLSKAR DEN HÄR BOKEN! 


Den enda nackdelen jag ser med det här bokfösarbeteendet, förutom att det blir trångt i sängen, är att jag förmodligen aldrig kommer läsa ut en enda bok igen för resten av mitt liv... :/ Men det är ju som de säger - inget gott som inte för lite ont med sig ;)

Inga kommentarer: