18 dec. 2017

Till dig

Jag dedikerar den här till min pappa. Jag dedikerar den till mina fantastiska 2 storebröder. Jag dedikerar den till varenda en av mina killkompisar som istället för att gardera sig med "inte alla män!" faktiskt lyssnar och reflekterar över sin egen roll i mäns våld mot kvinnor, barn och andra män. Jag dedikerar den till alla er män som istället för att rygga tillbaka av ord som "sexism" eller "feminism" försöker förstå vad det handlar om. Jag dedikerar till er manliga journalister som tagit till er och skrivit om era insikter kring #metoo. Jag dedikerar den till er män som arrangerar, spelar, producerar, agerar och använder er plattform för att prata om det här. Jag dedikerar den till varenda karlslok som backar sina tjejkompisar lika självklart som sina killkompisar, som behandlar sin flickvän/pojkvän precis lika väl som de behandlar sina vänner, som anstränger sig för ta sitt ansvar i sin relation med män och kvinnor. Videon nedan är till er, för ni har fattat och utan er går det inte:


Jackson Katz är en före detta amerikanske fotbollspelare som idag jobbar med genus och manlighetsfrågor inom bland annat USA:s militär. 

Inga kommentarer: