31 dec. 2014

"Har jag lyckats förgylla en enda dyster barndom så är jag nöjd"

Måste tipsa om en fantastiskt fin dokumentärserie som just nu ligger på svtplay, som handlar om Astrid Lindgrens liv.

Att Astrid var en barnkär & förtrollande författare var jag väl medveten om. Men att hon innehöll så mycket sorg, så mycket erfarenheter, hårt slit & starka åsikter, det visste jag inte lika väl. Särskilt intressant är att hon skrev en krigsdagbok från alla år under Andra Världskriget & att Pippi Långstrump på allvar skrevs mitt under brinnande krig.


Särskilt första delen är mycket gripande porträtt av allas vår favorit-Astrid. För första gången förstår jag bakgrunden till den oerhört starka ensamheten vi finner i många av Astrids huvudkaraktärer.

Så varmt rekommenderat. Första delen ligger på svtplay här & den andra delen hittar du här. Den tredje har ännu inte sänts!

Inga kommentarer: