3 sep. 2014

En helt vanlig lunch: buffe & gamla artefakter från första världskriget

Smet i väg på lunchen & käkade med Linus & mina vänner Bodil & Martin som jobbar på Armémuseum här i Sthlm, eftersom jag själv jobbar himla nära. Eftersom Martin är indendent för uniformerna brukar han inte sällan ha några fagra ting man får smygtitta på behind the scenes. Idag fick det bli lite tema Första Världskriget, för att hjälpa maten att smälta: 

Aldrig använd pickelhuva från 1880-talet. Extremt mäktigt med 
tanke på att jag hade kopia i plast av dessa hjälmar när jag var 


Fälstväska, tysk, WWI

Ett helt aldrig utiliserat medic kit från 1915. Proppfull med gamla läkarpryttlar!

Lite WWII slank med också. Tysk uniform återfunnen i Norge.

Ännu flådigare WWII-uniform - även den tysk som ni kanske noterar

WWI hjälm, tror även den var tysk!

Här fällde jag kommentaren "höhö vad är det här för lajvklubba". Fick svaret
att den här typen av stridsklubba användes under hela första världskriget.
Sjukt läskig. Notera även den "lilla" handgranaten längst ner till vänster.

Min favorit - Wilhelm II uniform som han personligen donerade till
museet i slutet på 1800-talet. Notera att den ena ärmen är märkbart
kortare än den andra - Wilhelm hade en mkt kortare arm, så alla
hans uniformer ser ut såhär.
Alla dessa pryttlar & mycket mer ställs ut på Armemuseum i slutet på oktober i en helt ny utställning, om något därute är intresserad :D

Inga kommentarer: