15 okt. 2014

Stånk & stön i konsthallarna

Jag har en ny favorit i teve-etern. Han är en tjock polackbritt som jag redan hyllat förut. Då valde jag att spontant beskriva hans utseende som "en italiensk maffialedare, alternativt en amerikansk tatuerare, som diggar pasta & Social Distortion. Waldemar Januszczak heter han, konsthistorikern som ÄLSKAR antikhistoria & ÄLSKAR att förmedla den för oss som tittare".

Det finns en jävla fin dokumentärserie på om Rokoko, med vår maffiaboss som programledare. Han vältrar sig i rokokons kärlekstörst, synar deras livsnjutande konst & dammar av deras självbild. Det bästa med Waldermar är att han passionerad i sitt jobb som historieberättare, det skiner igenom i allt han gör. Det spelar ingen roll vilken period han ger sig i kast med - barocken, rokokon eller medeltid - han tycker att konsthistoria så jävla fascinerande att hans entusiasm slår en rakt i fejset  

Med ivriga korvfingrar pekar Waldemar på kartor han stånkande brer ut på golvet i stora slottssalar, han slänger sig nöjt på rygg på kyrkgolv för att se takmålningar bättre & han lajvar på kyrkogårdar eller läskiga bakgator för att man som tittare verkligen ska få känslan han försöker förmedla. Allt med en härlig brittisk humor.



Januszczak imiterar erotisk 1700-tals konst.

Vid lite efterforskning visar det sig att Waldemar Januszczak inte alls är maffiaboss utan en av Storbritanniens mest kända konstkritiker. Först jobbade han som konstkritiker för Sunday Times, sedan The Guardian & två gånger har han vunnit priset "Critic of the Year award". 

Nu producerar han dokumentärserier för fulla muggar - han har en fin dokumentärserie jag tittar på just nu om barocken - "Baroque! From St Peter's to St Paul's". Jag rekommenderar också varmt hans dokumentärer om medeltida arkitektur & konst i "The Dark Ages: An Age of Light". 



♥♥♥

P.s jag har gjort en ny kategori som heter DOX, där jag samlar dokumentärtips. Enjoy!

3 kommentarer:

Ellet sa...

Älskar denna man. Han har ett sätt att beskriva konsten och sammanhangen som ingen annan och man finner sig själv skrattandes igenom hans program. Tyvärr ser jag honom aldrig på TV längre, lyckas inte hitta vart jag har sett honom förut. Kanske på någon kanal som jag inte har längre. Ska ta vara på länkarna!

andreadoria sa...

Ellet - Aaah, någon mer som är förtjust i den stånkande polacken <3
Det är itne helt lätt att hitta hans programserier. Några ligger på youtube, andra får man få hem på andra luriga vis ;) Men Rokoko-serien ligger som sagt LÄNGE kvar på SVTPLAY, till min stora glädje! :D

Skogsraah ☾ sa...

sv: Nej men precis... Det blir så konstigt. För mig känns det ju liksom som att "jag måste ändra på mina vanor, NU, gå ner i vikt". Just när det inte handlar om att jag inte äter, utan just att jag ÄTER för mycket, känns det som att jag behöver gå till en dietist för att fatta att jag inte ska äta såhär.

Men jag förstår vad du menar. Det handlar ju om mer än så, mentalt jobbiga grejer :/ Ska ta upp det mer med min psykolog.